رستاک

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای کودکان نه ماه و بزرگ‌تر

1393/9/8 19:43
31,459 بازدید
اشتراک گذاری

غذاهای غیر مجاز تا یک سالگی؛

دیدگاه کارشناسان

عکس: رادین

- غذاهایی که پروتئین آنها ایجاد حساسیت می کند: شیر گاو، سفیده تخم مرغ، پنیر

]توضیح مامان‌های رستاک: در مورد بچه‌هایی که (سابقه آلرژی خودشان یا در خانواده) ندارند و زرده تخم مرغ را هم چند ماهی است که بدون مشکل می‌خورند، سفیده را می‌توان از ده یا یازده ماهگی هم شروع کرد.)

 - میوههایی که به دلیل ایجاد حساسیت و یا احتمال گیر کردن در گلوی کودک و ایجاد خفگی مشکل ایجاد می‌کند : انواع توتها ( توت سفید، توت فرنگی، شاه توت و تمشک)، آلبالو، گیلاس، خربزه، کیوی، انگور

 - تنقلاتی که به دلیل حساسیت و یا احتمال ایجاد خفگی برای کودکان مضر است: بادام زمینی، کشمش

 - مصرف عسل نیز به دلیل احتمال مسمومیت توصیه نمی‌شود.

 

منبع: نیازهای غذایی شیرخواران، مولف: فریبا کلاهدوز

گفت‌وگو و تبادل نظر ما را در این باره در ادامه مطلب بخوانید.

 

گفت و گو و تبادل نظر درباره تغذیه کودکان ما در نه تا دوازده ماهگی

مهسایی

بچه ها رب گوجه فرنکي ايرادى داره بريزيم تو غذاشون؟

مامان مهلا

مهسا من کمي ميريزم تو غذاش .آخه مهلا غذاي بي رنگ و بي مزه نميخوره.نمک و زردچوبه هم ميريزم

شقایق بابا

واي من نميريزم اصلا، من تو سوپش بعضا براي تنوع يکم پنير ميزنم عالي ميشه.البته بايد با ترکيباتش بخونه.

آستیاژ

من رب نمیریزم.

مهسایی

من گوجه ميزيم به جاى رب ولى ديشب نفس سوپ مامانم رو با اشتها ميخورد فکر ميکنم دليلش رب باشه چون قبل از اضافه کردن نمک براش برداشت.

مهشید کیا:

گوجه هم نباید بریزی.

سارا

نمک نه ولي زردچوبه و رب گوجه فرنگي يا حتي خود گوجه اگه بچه رو اذيت نميکنه اوکيه.

مهسایی

ولى توى کتاب تغذيه ى نفس گوجه مشکلى نداره و تو اکثرغذاهاش ميشه استفاده کرد.

یه مامان

بچه ها الان که شیر خودمون یا شیر خشک میخورن،نیاز هست که شیر پاستوریزه هم بهشون بدیم؟ یا همینا کافیه؟

عکس: علی اکبر

سارا

در مورد شیر گاو بچه‌ها الان اصلا لازم نیست شیر گاو مستقیم بخورن! خب شیر خشک همون شیر گاوه ولی متناسب با نیاز بچه به نسبت سنش غنی سازی شده و میزان پروتئینش هم تنظیم شده. در نتیجه آلرژی کمتر می‌شه، تا حدی. ولی اصلا نیازی به دادن شیر گاو نیست. حتی یکسالگی. از یکسالگی تازه شیر شماره ۳ باید بخورن.

 

بانو

سارا از اونجایی که گفتی زیاد پروتئین نمی‌دین به بچه من مثلا امروز که می‌خواست تخم مرغ بخوره دیگه تو غذاش نه گوشت ریختم نه مرغ ظهر پوره سبزیجات داشت شب هم همونو داشت با زرده تخم مرغ.

سارا

آره بانو جریان پروتئین رو اینجا جدی می‌گن. ولی فکر کنم قبلا گفتم، من خودم بچه بودم به محض اینکه تخم مرغ می‌خوردم دور دهنم به شدت قرمز می‌شده. برای همین برای الیاد خواستم یه کم دیر‌تر شروع کنم. اما این هفته می‌دم ، ، اگه همه چی خوب پیش بره.

 

گفت‌و‌گو و تبادل نظر ما درباره باید ها و نبایدهای تغذیه ای کودکان یک تا دوساله

 

بانو

بچه‌ها ژله می‌تونن بخورن تو این سن؟

سارا

کلا تا جایی که می‌شه بهتره چیزای شیرین ندیم. بعد هم ژله‌ها همه پودر شیمیاییه. اگه حالا یه کوچولو هر از گاهی بخورن اشکالی نداره چون الان تقریبا همه چی می‌تونن بخورن ولی خب در کل خوب نیست خیلی دیگه.

بانو

 منظورم بیشتر پودر ژلاتینه البته.

سارا

آره ورق ژلاتین یا پودر ژلاتین تو یه سری دسر‌ها و شیرینی‌ها هست مثل چیز کیک و می‌دونم چیزکیک جزء چیزاییه که اصلا پیشنهاد می‌کنن تو کیک‌ها خوبه.

البته در کل همه چیزایی که ما می‌گیم می‌تونن بخورن مال بچه‌هاییه که خودشون آلرژی خاصی ندارن و تو خانواده هم آلرژی نیست. ولی همچنان از توت فرنگی، کیوی، خربزه، بادوم زمینی، بادوم هندی، بادوم و حتی گردو و این چیزایی که خلاصه خیلی آلرژی‌زان باید پرهیز کرد به نظر من. ریسکش می‌تونه زیاد باشه.

سانتیا

دیگه غذایی مشکلی نداره برا بچه‌ها یه سالشون شدچند روز پیش یکی می‌گفت بچه رو باید در معرض حساسیت قرار بدید بعد مدتی دفاعی بدنش مقاومت می‌کنه و حساسیت از بین می‌ره منم خیلی تعجب کردم. چون به نظرم با نظر دکترها متفاوت بود! ولی تو اخبار علمی هم دقیقا همینو گفتنالبته حساسیت منظورشون به گرده گل و گیاه و اینا بود.

شقایق بابا

ادویه‌ها چی بچه‌ها؟ مثلا زردچوبه می‌شه ریخت؟

سارا

زردچوبه مشکل نداره شقایق. حتی بعضی ادویه‌های دیگه مثل کاری، زیره و این چیزا رو به مقدار کم می‌شه ریختولی نمک همچنان تا دو سالگی توصیه نمی‌شه برای عواقب بعدش. البته خیلی‌ها گوش نمی‌دن و می‌دن به بچه‌ها .

عکس: پرهام

بانو

منم یه کوچولو نمک می‌ریزم تو بعضی از غذا‌ها البته در حدی که اصلا مزه‌اش عوض نشه.

شقایق بابا

سارا می‌گن تا یک سال که. بعد یک سال غذای خونه می‌گن کهخوب دیگه نمی‌زنم براشهمون پنیر خودش نمک داره دیگه، به جاش پنیر می‌زنم.

سارا

اینجا می‌گن تا دو سال همچنان نمک نریزید. بعدش هم به میزان کم فقط زمان پخت غذا. سر سفره نمک نباشه

آخه بانو نمک یا مزه رو عوض می‌کنه یا نمی‌کنه. اگه عوض می‌کنه که یعنی نمک داره دیگه! عوض هم کرده. اگه عوض نمی‌کنه اصلا چرا بریزیم؟

آره خیلی مواد غذایی خودشون نمک دارن. مثل پنیر یا حتی تو ماکارونی تا یه حدی یا برنج.  همون کافیه

پینگو

دیروز دکتر گوارش رادین گفت دیگه نباید غذاهاشو میکس کنم. فقط با پشت چنگال له کنم. گفت اگه نخوره یا کم بخوره بهتر از اینه که عادت کنه به غذای میکس شده و بعد‌ها دچار مشکلات بلع و معده بشه!

سارا

من این جریان عادت به غذای میکس شده رو خیلی نمی‌فهمم و موافق نیستم باهاش راستش! درسته اگه بچه‌ها می‌تونن غذای عادی بخورن خب دیگه نباید میکس کرد ولی خب اگه بچه‌ای هنوز آمادگی بافت غذایی دیگه‌ای رو نداره و اونو بالا میاره خب چرا اذیتش کنیم؟ بخصوص برای بچه‌ای که خیلی سخت تمایل به غذا خوردن داره در کل؟ تا چند وقت پیش الیاد هم حالت عق زدن بهش دست می‌داد. من قطع کردم. باز میکس کردم بعد از چند وقت دوباره امتحان کردم درست شد. ولی هنوزم یه چیزایی رو نمی‌تونه بخوره. با بافت غذا مشکل داره. مثلا تکه‌های گیلاس رو زبونش میمونه اون لیزی پوستش اذیتش می‌کنه. من فکر می‌کنم اگه به زور غذایی رو بذاریم جلوی بچه‌ها که با بافتش مشکل دارن، ممکنه در کل نسبت به غذا حس بدی پیدا کنند و دچار همون فوبیای غذایی بشن که تو متن‌ها بحثش بود.

می‌گن تو این سن دیگه کم کم بچه می‌تونه شروع کنه به خوردن تکه‌های غذا. بله درست! ما هم موافقیم اما همه بچه‌ها تو یه سن آمادگی غذایی شونو بدست نمیارن!  به نظر من نباید گذاشت بچه‌ّها به حالت عق زدن بیفتن. البته حتما تو ذهنمون داریم که باید به زودی برن به سمت تکه‌های غذا. این هدف رو فراموش نمی‌کنیم. الیاد اولین چیزی که غیر میکس خورد نون بود . ولی باز هم نه نون لواش مثلا. باگت ،بخصوص داخل باگت!

یک مامان

عسل الان می‌شه داد به بچه‌ها؟

لی لی

دکتر به ما گفت عسل ارگانیک که مطمئن باشین میکروب نداره . الان هم وقتش نیست .عسل تو ایران زیر دو سال ممنوعه.

سارا

 در مورد عسل مشکل اینه که یه باکتری‌ای هست که از زنبور میاد و می‌تونه برای بچه‌ها بیماری بوتولیسم (یک بیماری فلج کننده نادر) ایجاد کنه. این باکتری حتی در عسل‌های ارگانیک هم می‌تونه وجود داشته باشه. مرکز بهداشت و سلامت فرانسه به همین دلیل عسل رو به شدت برای بچه زیر یک سال ممنوع کرده. بعدش هم گفتن عجله نکنید در عسل دادن .

آستیاژ

عسل یه باکتری توش داره که واسه دستگاه گوارش کودک خطرناکه. در واقع باکتریای مفید بدن نمی‌تونن هضم و یا دفعش کنن و بهتره تا۱۸ماهگی ندیم مخصوصا اگه خالص باشه.

پینگو

 تو طب سنتی هم می‌گن تا بچه زبون باز نکرده ندین زبون بچه رو سنگین می‌کنه.

نازماری

 به بچه‌ها می‌شه شیرکاکائو بدیم؟

سارا

شدنش فکر کنم می‌شه نازماری ولی اصلا توصیه نمی‌شه .کاکائو خیلی خوب نیست برای بچه‌ها تو این سن بعد هم به مزه شیر شیرین عادت می‌کنن و خلاصه اصلا خوب نیست .

آستیاژ

نازماری کاکائو یکی ازچیزاییه که وقتی با شیرترکیب می‌شه خواص شیر رو از بین می‌بره. فقط تفریحی خورده می‌شه و عملا خاصیتی نداره خود کاکائو هم واسه معده بچه‌ها اصلا خوب  نیست.

پینگو

یه بار یه دندونپزشکی می‌گفت اگه به من بگن بد‌ترین ماده برای دندون چیه می‌گم شیرکاکائو.

لی لی

دکتر ویانا میگفت؛ الان تو این سن مدام دوست دارن شیر بخورن که خب بعد از غذای اصلی داده بشه تا جای وعده اصلی رو نگیره وگرنه کاهش وزن می‌گیرن ماه بعد!

 نون رو تاکید کرد درسته ندیم.که وای من دیگه نمی‌دم یه تیکه گنده رو جلوی خودم قورررت دادش.فراورده‌های شیر... کره و پنیر و ماست رو هم ندم! نمی‌دونم منظورش واسه دخملی بود فقط یا به همه تجویز می‌کنه. من ولی ماست می‌دم. نمی‌دونم دکترهای شما تاکید کردن که ماست بدید؟

روشا: تا ۱ سال که باید اول شیر بدیم بعد غذا.  می‌گن تا ۱ سال وزنگیری با شیره. منم نون دستش نمی‌دم می‌ترسم. به من گفت ماست پروبیوتیک بده، همراه غذا نده جذب آهنو کم می‌کنه.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رستاک می باشد