رستاک

کودک شما با چه اسباب بازی‌هایی در خانه سرگرم می‌شود؟

1393/10/21 17:02
5,004 بازدید
اشتراک گذاری

شما چطور بچه‌ها را در خانه سرگرم می‌کنید؟ این پرسشی است که بارها برای ما و شاید برای شما مطرح شده است. در عین حال سوال دیگر اینکه آیا دائما باید با بچه‌ها بازی کنیم؟ چه کنیم که بچه‌ها کم کم یاد بگیرند که خودشان هم به تنهایی با اسباب بازی‌ها سرگرم شوند. اصلا چه اسباب بازی‌هایی برای بچه‌ها تهیه کنیم؟

در ادامه این مطلب، گزیده‌ مطلبی در مورد استقلال کودکان در بازی و برخی تجربیات ما در مورد سرگرم کردن کودکانمان آمده است.

 

عکس: السا

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کارشناسان
 

برای کمک به کودکتان برای طولانی کردن زمان تنها بازی کردن، راه‌هایی وجود دارد. می‌دانید که بزرگ‌ترین کشمکش درونی کودک، تمایل او به اتکا به شما و رسیدن به استقلال درآن واحد است. او دلش می‌خواهد درکنارش بمانید، در عین حال شما را هم نادیده بگیرد. در هرحال کودک یک ساله هرچه بیشتر بتواند حضور شما را حس کند، بیشتر می‌تواند به اتکای خود کارهای مخاطره امیز بکند.

عکس: الیاد

این به آن معنی نیست که باید مدام با او بازی کنید، به جای این، سعی کنید که زمانی را با بچه در یک اتاق بگذرانید و تا حدودی با او همراه شوید ولی توجه کامل خودتان را به او معطوف نکنید. مثلا کارهای ساده‌ای مثل سبزی پاک کردن، تهیه فهرست خرید و ... انجام دهید. اگر شما به کاری مشغول باشید که او بتواند به آسانی آن را قطع کند، برای بازی کردن به تنهایی به مدت طولانی‌تر، احساس آرامش می‌کند.

البته زمان‌هایی هم هست که نه شما می‌توانید با کودکتان بازی کنید و نه می‌توانید کاری را که انجام می‌دهید،‌‌ رها کنید. در این موارد بهتر است کشو یا سبد یا اشیایی جالب برای اکتشاف و بازی در اختیارش بگذارید. وقتی کودک موقع تلفن زدن شما به اکتشاف در کشوی میز مشغول باشد، شما می‌توانید مدت بیشتری صحبت کنید. می‌توانید درمحلی امن در آشپزخانه مقداری اسباب بازی یا وسایل ساده آشپزخانه را برایش بگذارید تا موقع کار شما با آنها سرگرم شود.

کودک مشتاق استفاده از وسایل خطرناک مثل توستر و ماکروفر است. بدون اینکه دارای قوه تشخیص برای استفاده از آن‌ها باشد، محدودیت‌ها رو به صورت شفاف به او نشان دهید و با صحبت کردن و آواز خوندن با هم یا بازی با وسایل بی‌خطر، مانع دخالت کردن او در کارهایتان شوید. زمان استحمام هم فرصت خوبی برای بازی مستقلانه کودک است.

توقع غیرمنطقی از بچه نداشته باشید. اگر الان کودکتان می‌تواند بیشتر از دو دقیقه به تنهایی بازی کند، با نشستن کنارش و صحبت با او این زمان را به سه دقیقه برسانید. به یاد داشته باشید که بیشتر یک ساله‌ها نمی‌توانند بیشتر از ده دقیقه به تنهایی بازی کنند.

 

گردآوری و پیشنهاد از آستیاژ (مامان پرنیا)

 

یک مامان

من واقعا نمی‌دونم چه کار کنم. پسرم اصلا با اسباب بازی بازی نمی‌کنه. همش به من آویزونه و می‌خواد که من پیشش باشم. شما چه اسباب بازی‌هایی به بچه‌هاتون می‌دین که سرگرم می‌شن باهاشون؟

عکس: علی اکبر

سارا

تو مهد الیاد خب یک عالمه اسباب بازی هست. انواع و اقسام ... ولی می‌دونید پسرک من وسط همه اینها، مجموعه اسباب بازی مورد علاقه‌ش چیه؟ (البته بگم همه اسباب بازی‌ها رو دوست داره و اهل بازیه کلا. هر چند که اونم الان کنجکاوه دائم اینور و اونور بره) ولی تو مهد یه کیسه بزرگ دارن که بهش می‌گن بازار! توش انواع چیزهای بی‌خطر پیدا می‌شه که بچه‌ها رو مدت‌ها سرگرم می‌کنه، گویا به‌خصوص الیاد رو! چیزهایی مثل قوطی شامپو، جعبه‌های مختلف، ظرف ماست، لیوان‌های پلاستیکی، در بطری آب، خود بطری آب و خلاصه هر چی که فکر کنید. اینها رو می‌شورن و می‌ریزن تو گونی بازار. بچه‌ها عاشقشونن ... خب درسته که همه بچه‌ها دوست دارن باهاشون بازی کنیم و سرگرمشون کنیم ولی دائم که نمی‌شه. در عین حال باید بلد باشن خودشون هم با خودشون بازی کنن و سرگرم بشن! به کمک اسباب بازی! حالا مثلا این بازار که می‌گم یه ایده‌س خودش! چیزهایی که هم بی‌خطر باشه هم خیلی سر و صدا نداشته باشه که بزرگتر‌ها رو کلافه کنه.

مثلا من دقت کردم الیاد تو این سن عاشق کشف چیزهاییه مثل اینکه حلقه کوچیک اسباب بازیش یا مثلا در بطری آب رو بندازه تو لیوان تکون بده ببینه چه صدایی می‌ده. شاید یه ربع بشینه هی اینو با لیوان‌های مختلف و سایزهای متفاوت تکرار کنه. الان یاد گرفته برج بسازه مثلا. این یه سرگرمی دیگه شه! یا از این بازی‌هایی که حلقه رو می‌ندازن تو یه میله که مال این سنه هم خیلی دوست داره. معمولا بچه‌ها تو این سن می‌تونن خودشون حلقه‌ها رو بندازن تو میله! این چیزا عالیه. جریان صدای تو لیوان رو مثلا خودش کشف کرده یا خیلی چیزای دیگه. حتما بچه‌های دیگه هم همینن البته ولی گفتم برای ایده بازی باید پیدا کنیم ببینیم با چه اسباب بازی‌ای سرگرم می‌شه.

راستی تیکه پارچه و روسری و اینا هم خوبه. فقط باید حواست باشه یه وقت نپیچونه دور گردنش!

عکس: پرنیا

پینار

برای الوین کتاب نمدی و اشکال هندسی درست کردم. شکل‌های مربع و مثلث رو خوب یاد گرفته و نشون می‌ده. این روزا هر کاری می‌کنیم همون رو انجام می‌ده. با کتاب نمدی هم خیلی بازی می‌کنه، بدون اینکه خراب و پاره شه هم یاد می‌گیره. شما‌ها آموزش حروف و کلمات رو شروع کردین؟ اگه آره با چی و چطوری؟

پینگو

من خیلی به آموزش پیوسته جدیه سفت و سخت تو این سن اعتقادی ندارم و بیشتر دوست دارم آزادش بزارم بازی کنه. خودش به کشفیاتش ادامه بده. پس جواب سوالت: نه!

آستیاژ

من گاهی فکر می‌کنم اسباب بازی‌هایی که برای پرنیا می‌گیرم خیلی براش جذاب نیست یا خیلی کوتاه باهاشون سرگرم می‌شه. البته من هم از این برج‌های دلقک رنگی (حلقه‌های هوش که سارا هم گفت) خریدم. چند بار که با پرنیا کار کردم، الان تقریبا رنگ‌ها رو پیدا می‌کنه و دوست داره.

سارا

الیاد هم با برج و حلقه و جعبه و اینا خیلی بیشتر سرگرم می‌شه. من موزیکال کمتر می‌گیرم. البته چند تا داره که کادو گرفته. لگو هم دوست داره. مخصوص لگوهای مخصوص بچه‌های یک ساله که بزرگند و راحت می‌تونه باهاشون بازی کنه. عاشق کتاب‌هاش هم هست یا توپ یا این اسباب بازی‌های چوبی که باید سر هم کنه.

عکس: رادین

آستیاژ

دلیل خاصی داره موزیکال نمی‌گیری؟

سارا

خب اولا به نظرم با این چیزای ساخت و سازی مناسب سنش بیشتر سرگرم می‌شه. دوم اینکه موزیکال وقتی زیاد باشه به نظرم میاد همش احساس می‌کنه باید یه صدایی باشه! گاهی زیاد هیجان زده و شلوغش می‌کنه. انگار سکوت رو نمی‌تونه تحمل کنه بعد از یه مدت. در نتیجه همه اسباب بازی‌هاش نمی‌خوام موزیکال باشه. سوم هم اینکه صدای موزیک صبح تا شب تو سر خودمونه!

البته نه اینکه بگم اصلا نمی‌گیرم‌ها! چرا چند تا کادوی خوب موزیکال داره ولی دائم صدادار نمی‌گیرم. حرکتی هم هنوز چیزی نگرفتم (منظورم باطری‌ای و ایناست) فقط کادوی یک سالگی یه ماشین کوکی گرفت که خیلی هم دوستش نداره.

لی لی

اسباب بازی واقعا حتما نباید فلان مارک و فلان قیمت باشه! کلا هر چیزی رو که بشوری و ایمن باشه می‌تونی بهش بدی..... من که مدام در حال اسباب بازی جدید درست کردنم! بعدش هم جمع می‌کنم می‌ذارم هفته بعد دوباره بهش می‌دم انگار جدید می‌شه براش و حال می‌کنه کلی!

 

پسندها (1)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رستاک می باشد