رستاک

راهنمای تصویری برای جوش و بیماری‌های پوستی کودکان

1394/8/19 11:42
1,795,142 بازدید
اشتراک گذاری

 

آیا تا به حال از برآمدگی‌هایی درمنطقه پوشک نوزاد خود شگفت زده شده‌اید؟ یا از نقاط قرمز رنگ بر روی کف دست کودک پیش دبستانی مبهوت شده‌اید؟

این اسلاید‌ها جوش و تاول کودکان را که از شایع‌ترین علائم پوستی در کودکان است، نشان می‌دهد و راجع به علائم و درمان آن‌ها نکاتی را آموزش می‌دهد.

 

آکنه نوزادی:
 

جوش‌های سفید کوچک، که معمولا بر روی گونه و گاهی بر روی پیشانی و چانه و حتی پشت یک نوزاد دیده می‌شوند. ممکن است پوست اطراف آن متمایل به قرمز باشد. این آکنه در برخی نوزادان از بدو تولد یا بین هفته دوم تا چهارم بعد از تولد ایجاد می‌شود.



آبله مرغان:

با خارش و برجستگی‌های قرمز شروع می‌شود. این برجستگی‌ها به سرعت روشن شده و تبدیل به تاول‌هایی پر از مایع بر روی یک سطح صورتی می‌شوند که در ‌‌نهایت تبدیل به یک پوسته قهوه‌ای خشک و یا دلمه خواهند شد. این برجستگی‌ها اغلب در ابتدا بر روی پوست سر، صورت یا تنه ظاهر می‌شوند و سپس در کل بدن گسترش می‌یابند. این بیماری اغلب در بهار پیش می‌آید. کودکان معمولا بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ تاول می‌زنند و اگر کودک واکسن آبله مرغان زده باشد ممکن است فقط چند تاول بزند.

این بیماری می‌تواند با تب خفیف همراه باشد. در مواردی تهوع، بی اشتهایی، سردرد و درد عضلانی نیز دیده می‌شود.

آبله مرغان یک ویروس است و دوره بیماری آن معمولا ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

 

 

تب خال:

تاول‌های کوچک پر از مایع که در نزدیکی لب‌ها به وجود می‌آید. تاول ها ممکن است بزرگتر و پشت سرهم و پیوسته و خوشه‌ای و یا به صورت جداگانه ظاهر ‌شوند. تب خال قبل از سن دو سالگی شایع نیست.

 

شوره نوزادی (پوسته پوسته شدن سر نوزاد):

پوسته پوسته شدن، پوست خشک مانند شوره سر یا تکه‌های پوسته مانند مایل به زرد یا قهوه‌ای روی سر که پزشکان آن را التهاب پوست شوره‌ای کودکان می‌نامند. این پوسته‌ها همچنین ممکن است در اطراف گوش‌ها و ابرو‌ها و زیربغل و چین گردن مشاهده شوند.

شوره نوزادی گاهی اوقات باعث ریزش مو می‌شود. اغلب در چند ماه اول زندگی اتفاق می‌‌افتد و تا ۱۲ ماهگی رفع می‌شود.

 

بثورات (جوش) پوشک:

التهاب و قرمزی پوست در نواحی در تماس با پوشک که ممکن است گاهی حتی کمی متورم باشد. این بثورات ممکن است صاف یا برامده باشد. این عارضه در کودکان زیر یک سال شایع‌تر است.

 

بثورات پوشک(مخمری) :

 جوش‌های قرمز بر آمده در ناحیه پوشک که ممکن است شامل برآمدگی‌های چرکین باشند. این التهاب گاهی در چین‌های بدن کودک وخیم‌تر است. این حالت بیشتر از دو روز طول می‌کشد و با کرم یا پودر درمان نمی‌شود. در کودکانی که به تازگی آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اند، بیشتر شایع است.

 

اگزما:

جوشهای خارش دار که به طور معمول در چین آرنج و زانو و همچنین بر روی گونه‌ها، چانه، پوست سر، قفسه سینه و پشت به وجود می‌آید. شیوع آن معمولا قبل از سن ۵ سالگی است. پوست ممکن است خشک و ضخیم و پوسته پوسته و قرمز شود همراه با برآمدگی‌های کوچک قرمز که ممکن است ترشح داشته باشد. در خانواده‌هایی با سابقه آسم و آلرژی شایع‌تر است. اگزما مسری نیست و یک واکنش آلرژیک به یک ماده است با کم شدن این مواد ممکن است علائم بهبود یابد.

دانه های قرمز روی بدن (اریتما توکسیکم):

جوش‌های دانه‌ای با برجستگی‌های کوچک زرد یا سفید که دور آن قرمز است. در هر جای بدن می‌توانند ظاهر شوند و در طول دو هفته خود به خود ناپدید می‌شود. این جوش‌ها معمولا از دو تا پنج روز بعد از تولد در نوزادان دیده می‌شوند.

 

بیماری پنجم(اریتم عفونی):

با یک تب خفیف، درد و علائم سرماخوردگی (گرفتگی بینی یا آبریزش، گلودرد، سردرد) شروع می‌شود. در ادامه بعد از چند روز گونه‌ها قرمز روشن در صورت و گاهی اوقات جوش‌های خارش‌دار روی تن یا پا‌ها به وجود می‌آید. این بیماری "سیلی به گونه" یا "اریتم عفونی" نیز نامیده می‌شود. بیشتر در مهدکودک‌ها و دبستان‌ها شایع است.

 

التهاب فولیکول:

جوش یا دمل‌های چرکی کوچکی که اطراف فولیکول مو (محل رویش مو) در بدن تشکیل می‌شوند و ممکن است پوسته پوسته شود. به طور معمول در مناطقی مانند روی گردن زیر بغل یا کشاله ران رخ می‌دهد. این التهاب قبل از سن دو سالگی شایع نیست.

 

سندروم دست، پا  و دهان:

تب، از دست دادن اشتها و گلودرد و به دنبال آن زخمی تاول مانند در دهان که دردناک نیز هست، خارش کف دست، کف پا، گاهی اوقات باسن. این بثورات مانند نقطه‌های قرمز صاف کوچک است که ممکن است به برجستگی یا تاول تبدیل شود. ابتلا به این ویروس در کودکان پیش دبستانی شایع است اما در هر سنی می‌تواند رخ دهد.

 

کهیر:

 تکه‌های قرمز شده پوست که با خارش همراه است. ممکن است به صورت برجسته و قرمز رنگ روی پوست بروز کرده و سپس از بین بروند. این پروسه معمولا از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد اما می‌تواند برای هفته‌ها یا ماه‌ها نیز باقی بماند. در هر سنی امکان ابتلا به کهیر وجود دارد.

 

زرد زخم:

برآمدگی‌های قرمز کوچک که ممکن است خارش نیز داشته باشد، اغلب در اطراف بینی و دهان به وجود می‌‌آیند ولی می‌توانند به بخش‌های دیگر بدن نیز گسترش یابند. تاول‌های پر از چرک که ممکن است خالی شده و یک پوسته قهوه‌ای مایل به زرد ایجاد کنند. کودک ممکن است تب و تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن نیز داشته باشد. این عارضه در کودکان ۲تا ۶ سال شایع است.

 

زردی:

رنگ پوست زرد است. در نوزادان تیره زردی پوست ممکن است در سفیدی چشم، کف دست و کف پا دیده شود. در هفته‌های اول تولد شایع است و معمولا از هر دو نوزاد، یکی به آن مبتلا می‌شود. این عارضه در نوزادان نارس شایع‌تر است.

 

سرخک:

با تب، آبریزش بینی، قرمزی، چشم آبکی و سرفه شروع می‌شود. برجستگی‌های قرمز بعد از چند روز روی گونه‌ها مشاهده می‌شود. این بثورات روی صورت، پشت، تنه، بازو‌ها و دست‌ها و در ‌‌نهایت پا‌ها گسترش پیدا می‌کنند. مسطح هستند و با لکه‌های قرمز شروع می‌شوند و در ‌‌نهایت برجسته می‌شوند و ممکن است با خارش همراه باشند. طول بیماری حدودا ۵ روز طول می‌کشد. این بیماری خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد چون کودکان واکسینه شده مبتلا نمی‌شوند.

جوش های سر سفید(میلیا):

برجستگی‌های کوچک مروارید وار سفید و یا زرد بر روی بینی چانه و گونه‌ها که در نوزادان شایع است و در عرض چند هفته درمان می‌شود.

 

 

زگیل آبکی (مولوسکوم کانتوژیوزوم):

ضایعات گنبدی شکل به رنگ گوشت که به صورت مروارید مانند همراه با یک گودی در مرکز آن (زگیل‌های نافدار) نمایان می‌شوند که ممکن است خارش هم داشته باشند. بروز این عارضه در بدو تولد شایع نیست.

 

زائده‌های نوک تیز کهیر مانند:

تکه‌های برآمده کوچک پوست که تبدیل به برجستگی‌های قهوه‌ای مایل به قرمزسفت در محلی ایجاد شود که سابقا دچار گزیدگی و نیش حشرات  شده است و ممکن است همراه با خارش بسیار باشد و در هر سنی می‌توانند ظاهر شود.

 

التهاب پوستی تماسی (سماق سمی، بلوط سمی، پیچک سمی):

تورم، خارش و به همراه ایجاد تکه‌های قرمز روی پوست که ممکن است در ابتدا به صورت رگه‌ها یا خطوطی به نظر برسند که معمولا ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از تماس با سماق، بلوط یا پیچک سمی ظاهر می‌شوند اما بروز علائم می‌تواند تا یک هفته نیز طول بکشد. بروز این عارضه در بدو تولد بسیار نادر است.

 

رزئولا:

معمولا با تب نسبتا بالا و ناگهانی شروع می‌شود. اغلب درجه تب بیش از ۵ .۳۹ است که به طور معمول بین سه تا پنج روز طول می‌کشد. جوش‌های صورتی در تنه و زیر گردن که ممکن است دربازو‌ها و پا‌ها و صورت هم پخش شود. کودک ممکن است کج خلق باشد و اسهال و استفراغ نیز داشته باشد. بیشتر در کودکان بین ۶ ماه تا ۳سال شایع است.

 

کچلی یا عفونت قارچی کرم حلقه‌ای:

برآمدگی‌های پوسته پوسته و قرمز رنگ که سپس تبدیل به حلقه‌هایی به اندازه سکه‌ای بزرگ می‌شود که اطراف آن خشک و در مرکز صاف و نرم است و ممکن است در طول زمان بزرگ‌تر شود. همچنین ممکن است مانند شوره سر و یا طاسی نقطه‌ای روی پوست سر ظاهر شود. در کودکان ۲ سال و بالا‌تر شایع است.

 

سرخجه:

 جوش‌های صوررتی –قرمز که در ابتدا روی صورت ظاهر می‌شود و بعد در کل بدن پخش می‌شود و دو تا سه روز طول می‌کشد. ممکن است کودک تب خفیف، تورم غدد لنفاوی پشت گوش، آبریزش بینی یا گرفتگی و سردرد و گلودرد داشته باشد. شیوع آن به دلیل وجود واکسیناسیون خیلی کم است و به معمولا در کودکان واکسینه نشده رخ می‌دهد.

 

گال:

جوش‌های قرمز پراکنده که به شدت خارش داشته و معمولا بین انگشتان دست، اطراف مچ دست، زیر بغل، اطراف آرنج و منطقه پوشک ظاهر می‌شوند، جوش‌ها همچنین ممکن است روی زانو، کف دست‌ها و پا‌ها، پوست سر یا صورت نیز دیده شوند و ممکن است منحنی سفید یا خطوط قرمز نازک یا تاول‌های کمی در پوست اطراف باقی بگذارند. خارش شدید که بعد از حمام گرم و یا در شب بیشتر می‌شود و ممکن است کودک را بیدار نگه دارد. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد.

 

مخملک:

این بثورات با توده‌ای از برآمدگی‌های قرمز کوچک در زیربغل، گردن، قفسه سینه و کشاله ران شروع می‌شود و به سرعت در تمام بدن پخش می‌شود. برآمدگی‌ها شبیه کاغذ سنباده احساس می‌شود و ممکن است خارش هم داشته باشد. کودک ممکن است تب و گلوی متورم قرمزداشته باشد. در ابتدای عفونت، زبان ممکن است یک پوشش سفید یا زرد  داشته باشد که بعد تبدیل به قرمز می‌شود.

برآمدگی‌های روی زبان ممکن است بزرگ‌تر از اندازه معمولی به نظر برسد که به این حالت "زبان توت فرنگی" گفته می‌شود. لوزه‌ها متورم و قرمز می‌شوند. همانطور که جوش محو می‌شود، پوست ممکن است کنده شود. به خصوص روی دست‌ها و پا‌ها و کشاله ران. این عارضه معمولا در کودکان زیر دو سال اتفاق نمی‌افتد.

 

زگیل:

یک برآمدگی کوچک دانه‌دار یا خوشه‌ای از برآمدگی‌ها که معمولا بر روی دست ظاهر می‌شود، اما در هر جای بدن می‌تواند رخ دهد. زگیل‌ها معمولا هم‌رنگ پوست شخص هستند اما ممکن است روشن‌تر یا تیره‌ تر و یا به شکل نقطه‌های سیاه رنگ باشند. زگیل‌های مسطح که کوچک‌تر و نرم و صاف هستند، ممکن است در هر نقطه از بدن ظاهر شوند، اما در کودکان بیشتر در صورت دیده می‌شود. بیشتر زگیل‌ها خود به خود در طی چند ماه یا چند سال ناپدید می‌شوند. زگیل معمولا در سنین کمتر از دو سال دیده نمی‌شود.

ترجمه: سمانه (مامان صبا)
منبع:
 ,Visual guide to children's rashes and skin conditions, Baby center, url: http://www.babycenter.com/101_visual-guide-to-childrens-rashes-and-skin-conditions_10332129.bc

پسندها (1)

نظرات (2)

asal.v
20 آبان 94 9:45
سلام دوستای وبلاگی عزیز خوبین نمی خواین راجع به پوشک گیری و تجربه هاتون صحبت کنین . یعنی دغدغه هیچ کدومتون نیوده و نیست و همتون به راحتی انجامش دادین ؟؟ [پاسخ: چرا اتفاقا بحث‌های خیلی مفصلی داشتیم در این رابطه. ولی معمولا کمی زمان می‌بره تا بحث‌ها ویرایش و منتشر بشه. اما به زودی در راهند!]
asal.v
17 آذر 94 13:59
سلام دوستان . من پیغامتونو دیدم ولی به نظرم ما الان به تجربه پوشک گیری احتیاج داریم و بعدها به دردمون نمی خوره . شما همتون بچه هاتونو از پوشک گرفتین؟ من الان یکماهه می برمش دستشویی و روزها پوشکش نمی کنم ولی یکم مقاومت میکنه به دستشویی اومدن ولی می برمش جیش می کنه ولی اصلا جیششو نمیگه و خودشو کثیف میکنه و وقتی جیش کرد میگه جیش کردم واقعا مستاصل شدم عصبی میشم می دونم نباید دعواش کنم ولی خیلی کثیف کاری میکنه اعصابم خورد میشه . راهنمایی کنید ممنون میشم
مامان‌های خرداد ۹۲
پاسخ
نه. تو جمع ما هم خیلی ها هنوز از پوشک نگرفتند. بستگی به بچه ها داره. بعضی ها هنوز آمادگی ندارند و اصلا دیر نشده. تمام مطالعات و تحقیقات و توصیه ها اینه که اگه بچه آمادگی نداره (مثل شرایطی که شما می گید) اصلا پافشاری نکنید. حتی شده بذارید همون با پوشک باشه تا زمانی که خودش آمادگی پیدا کنه. وگرنه بعدها کار سخت تر میشه
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به رستاک می باشد